مقالات

بهبود مقاومت پیچ در برابر فرسودگی

بهبود مقاومت پیچ در برابر فرسودگی

بهبود مقاومت پیچ در برابر فرسودگی

 

ظرفیت فرسودگی یک اتصال پیچی در مقایسه با ظرفیت استاتیکی آن بسیار کم است.

برای بهبود مقاومت در برابر فرسودگی ، طراحان می توانند ظرفیت رزوه را افزایش داده و تنش های متناوب در رزوه ها را کاهش دهند.

 

بهبود مقاومت پیچ در برابر فرسودگی

 

 

بیشتر بخوانید :  فاکتور انتقال بار چیست ؟

 

برای افزایش ظرفیت رزوه ، استفاده از رزوه رول شده به جای فرآیند برش توصیه می شود. برای افزایش ظرفیت اتصال پیچ، از چند بست کوچکتر به جای یک بست بزرگتر استفاده کنید.

 

ظرفیت همچنین با استفاده از یک اتصال دهنده بهبود یافته افزایش می یابد که توزیع بار در رزوه ها را بهبود می بخشد و خاصیت ارتجاعی را به اتصال پیچ می افزاید.

 

بهترین راه برای بهبود مقاومت در برابر فرسودگی ، کاهش تنش های متناوب در رزوه ها است. سه راه اصلی برای انجام این کار وجود دارد:

طراحی مونتاژ، محکم کردن مونتاژ و امنیت مونتاژ.

 

فرآیند طراحی مونتاژ فرصتی را برای بهبود توزیع بار روی اتصالات پیچ و مهره ای و کاهش سطح تنش های خارجی که توسط هر اتصال پشتیبانی می شود، فراهم می کند. برای تسهیل آن، این اصول را در نظر داشته باشید:

 

  1. از بالاترین پیش بارگذاری ممکن استفاده کنید
  2. پیچ را به حداقل برسانید تا خارج از مرکز بارگذاری شود
  3. از بزرگترین سطوح تماس ممکن استفاده کنید
  4. از بزرگترین طول های گیره ممکن استفاده کنید
  5. در بیشتر موارد، از یک پیش بار بالاتر از بار کاری استفاده کنید

 

بیشتر بخوانید : رابطه بین گشتاور ، پیش بارگذاری و اصطکاک چیست؟

 

سایر گزینه های طراحی مونتاژ شامل استفاده از گل میخ ها یا پیچ و مهره های گردن به پایین و استفاده از واشرهای الاستیک است که با اثرات آرامش، خزش و افزایش طول دیفرانسیل حرارتی مقابله می کند.

 

با توجه به سفت شدن مجموعه، دستیابی به پیش بار لازم عامل اصلی کاهش تنش های متناوب است.

استفاده از ابزارهای کالیبره شده با دقت بالا توصیه می شود.

همچنین استفاده از روان کننده مناسب برای دستیابی به دقت پیش بارگذاری و کاهش خطر گرفتگی توصیه می شود.

برای کاهش خطر بارگیری ناهموار پیچ و مهره ها و اطمینان از یکپارچگی کلی اتصال پیچ باید از یک توالی سفت کردن مناسب استفاده شود.

 

با توجه به امنیت مونتاژ، توصیه می شود اتصال پیچ شده را در برابر از دست دادن پیش بار ایمن کنید.

علاوه بر این، مجموعه را در برابر اثرات محیطی، مانند خوردگی که می تواند باعث ایجاد ترک خستگی شود، ایمن کنید.

این ممکن است از طریق انتخاب مواد و یا پوشش های مناسب برای قطعات و بست ها انجام شود.

 

برای بهبود مقاومت پیچ در برابر فرسودگی، می‌توان از روش ها و تکنیک های مختلفی استفاده کرد.

 

در زیر به برخی از این روش ها اشاره شده است:

  1. استفاده از مواد با کیفیت بالا: استفاده از پیچ های با موادی مانند استیل ضد زنگ، تیتانیوم و غیره، می‌تواند مقاومت پیچ در برابر فرسودگی را بهبود بخشد.
  2. مراقبت و نگهداری منظم: مراقبت و نگهداری منظم از پیچ ها، می‌تواند فرسودگی آن ها را بهبود بخشد. برای مثال، پاک کردن و خشک کردن پیچ ها پس از اجرای کارها، می‌تواند به کاهش فرسودگی آن ها کمک کند.
  3. استفاده از پوشش های محافظ: استفاده از پوشش هایی مانند کروم، نیکل و غیره، می‌تواند پیچ ها را در برابر فرسودگی و خوردگی حفاظت کند.
  4. استفاده از پیچ های با طراحی ویژه: پیچ های با طراحی ویژه، می‌توانند مقاومت پیچ در برابر فرسودگی را بهبود بخشند. برای مثال، پیچ های با طراحی شافت تراش شده، می‌توانند به کاهش اصطکاک و فرسودگی در طول زمان کمک کنند.
  5. کنترل محیط: کنترل محیط و شرایط اطراف پیچ ها، می‌تواند به کاهش فرسودگی آن ها کمک کند. برای مثال، پیچ هایی که در محیط هایی با رطوبت بالا قرار دارند، ممکن است بیشتر دچار فرسودگی و خوردگی شوند.

 

استفاده از پوشش های محافظ برای مقاومت پیچ در برابر فرسودگی

پوشش های محافظ برای مقاومت پیچ در برابر فرسودگی می توانند به دو صورت اعمال شوند:

  1. پوشش های ضد زنگ: پوشش های ضد زنگ مانند کروم ، نیکل و استیل ضد زنگ، از پوشش های محافظی هستند که به طور معمول بر روی سطوح فلزی اعمال می شوند تا از زنگ زدگی و فرسایش جلوگیری کنند. پوشش های ضد زنگ بر روی پیچ ها و سایر اتصالات فلزی قرار داده می شوند تا از زنگ زدگی و آسیب های دیگر به عنوان علائم فرسایش جلوگیری کنند.
  2. پوشش های آلی: پوشش های آلی مانند پلیمر ها و رزین ها اغلب به عنوان پوشش های محافظ بر روی پیچ ها و سایر اتصالات استفاده می شوند. این پوشش ها به عنوان عایق برای جلوگیری از اتصال فلز به فلز و همچنین به عنوان پوشش ضد خوردگی استفاده می شوند.

در هر دو حالت، پوشش های محافظ می توانند به طور قابل توجهی به مقاومت پیچ در برابر فرسایش کمک کنند و طول عمر آنها را افزایش دهند. با این حال، برای استفاده از این پوشش ها باید به دقت به دستورالعمل های تولید کننده پیچ و پوشش ها توجه کرد و پوشش های مناسب را انتخاب کرد. همچنین، در صورت استفاده از پوشش های ضد زنگ، باید به دقت بررسی شود که آیا آن پوشش ها به روش درستی اعمال شده اند یا خیر تا در برابر فرسایش و زنگ زدگی مقاوم باشند.

 

پیچ و مهره پرشین بولت تولید کننده و تامین کننده انواع پیچ و مهره ، انواع پیچ خشکه ، پیچ آهنی ، پیچ فولادی ، پیچ استیل ، پیچ آلن ، پیچ شش گوش ، پیچ و مهره نفت و گاز و پتروشیمی ، پیچ و مهره خودروسازی ، پیچ و مهره صنعتی ، پیچ استد بولت ، پیچ استاد بولت ، پیچ خودکار واشر دار سرمته ای ، پیچ خودکاری ، پیچ شیروانی ، پیچ چوب ، پیچ ام دی اف ، پیچ MDF  ، مهره شش گوش ، مهره چهار گوش ، مهره کاسه نمدی ، مهره چاکدار ، مهره استاندارد ، مهره خاص ، مهره سر بسته ، مهره واشر دار ، میخ پرچ ، پیچ استوانه ای ، پیچ دکل ، پیچ ساختمانی ، پیچ سد سازی ، پیچ و مهره راهسازی ، پیچ متری ، پیچ دو سر رزوه ، پیچ تی T ، مهره چشمی ، مهره باریک شش پر ، پیچ و مهره گالوانیزه گرم  ، پیچ و مهره کبریتی پیچ شیروانی سر مته ای  ، پیچ سرگرد مته ای ، پیچ خودکار سر تخت سر مته ای ( خزینه ) ، پیچ چرخ خودرو ، پیچ جوشی ، پیچ استوانه ای ، پیچ اتاقی ، پیچ چشمی ، پیچ سر مربعی ، واشر تخت ، واشر خار دار ، واشر سخت کاری شده ، واشر فنری و … می باشد .

 

لطفا برای استعلام قیمت و همچنین خرید پیچ و مهره و یا مشاوره رایگان با شماره های زیر تماس بگیرید :

02166614947

02166398802

اعتماد شما سرمایه ماست .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *