مقالات

تحقیق درباره پیچ و مهره

پيچ ساختمانی

تحقیق درباره پیچ و مهره

پبچ و مهره چیست ؟

 

پیچ و مهره یا بولت و نات یا سرپیچ و مهره، ابزارهایی هستند که برای اتصال دو قطعه به یکدیگر استفاده می‌شوند.

پیچ یک قطعه با شکل مخروطی و پوششی از مهره دارد که در قسمت مقابل آن قرار می‌گیرد و توسط یک ابزار مانند گوشتی یا مفتاح پیچ گردان به قطعه مورد نظر متصل می‌شود.

مهره هم یک قطعه با شکل استوانه‌ای و داخلی خالی است که بر روی پیچ قرار می‌گیرد و با چرخاندن پیچ، به قطعه مقابل متصل می‌شود. این ابزارها برای اتصال قطعات مختلف در صنایع مختلف از جمله صنایع ساختمانی، خودروسازی، الکترونیکی و … استفاده می‌شوند.

انواع پیچ و مهره

پیچ و مهره خشکه :

پیچ و مهره خشکه (Drywall screw) نوعی پیچ و مهره است که برای اتصال کارتن‌گچ یا دیوارهای خشک به چوب، فلز یا مصالح دیگر استفاده می‌شود. این پیچ‌ها دارای سر بالایی با شکل صفحه‌ای هستند که به وسیله مته و یا پیچ گردان در کارتن‌گچ یا دیوار خشک قرار می‌گیرند. از دیگر ویژگی‌های پیچ و مهره خشکه می‌توان به دارا بودن ردیاب و بدون نیاز به قرقره برای گرفتن آن اشاره کرد. به دلیل سری بلند و تیز پیچ و مهره خشکه، برای نصب کارتن‌گچ و دیوارهای خشک به چوب و فلز بسیار مناسب هستند.

پیچ و مهره آهنی :

 

پیچ و مهره آهنی ابزارهایی هستند که برای اتصال و نگهداری قطعات فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیچ یک عملگر پیچیدنی با یک سر قلابی (رشته‌ای) است که بر روی سر آن نوکی قرار دارد که به داخل مهره فلزی می‌گیرد.

مهره یک رشته پیچیده شده است که با پیچدن پیچ به داخل آن، قفل شده و به کمک نیروی فشاری که توسط پیچ تولید می‌شود، قطعات را به هم متصل می‌کند.

پیچ و مهره آهنی در بسیاری از صنایع و موارد استفاده‌ی روزمره مانند ساخت و ساز، خودروسازی، الکترونیک، ماشین‌آلات و غیره به کار می‌روند.

همچنین، پیچ و مهره‌های آهنی در انواع مختلفی از جمله پیچ و مهره با سر شش‌گوش، پیچ و مهره با سر گرد، پیچ و مهره با سر مربع و غیره تولید می‌شوند.

پیچ و مهره

پیچ و مهره شش گوش :

 

پیچ و مهره شش گوش، نوعی پیچ و مهره است که در سر آن شش ضلعی‌ها وجود دارند و برای اتصال و نگهداری قطعات فلزی استفاده می‌شود.

این نوع پیچ و مهره به دلیل داشتن شش سطح برای قرارگیری دستگاه‌های گیرنده مهره (مثلاً کلید گوشی)، باعث افزایش مقاومت آن در برابر نیروهای جانبی و چرخشی می‌شود.

با استفاده از پیچ و مهره شش گوش، می‌توان به راحتی قطعات را به هم متصل کرد و این اتصال برای مدت طولانی حفظ خواهد شد.

این نوع پیچ و مهره به دلیل مقاومت بیشتر در برابر نیروهای جانبی، در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد، به عنوان مثال در صنعت خودروسازی، صنعت هوافضا و صنایع الکترونیکی.

پیچ سرمته :

 

پیچ سرمته (Socket head cap screw) یک نوع پیچ با سر کاسه‌ای و رشتهٔ استوانه‌ای با فلنج است که در صنعت و ساختمان‌سازی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. سر کاسه‌ای پیچ سرمته یک شکل استوانه‌ای است که در سمت بالای آن یک عمق کوچکی دارد و به عنوان محل قرارگیری یک سر مته به‌صورت شش‌گوشی شکل داده شده است.

این شکل سر برای استفاده در فضاهای بسته و در نواحی دشوار بسیار مناسب است زیرا با استفاده از یک عملگر پیچش می‌توان آن را بسیار به راحتی و بدون مشکلی محکم کرد یا باز کرد.

پیچ سرمته در دو نوع بدون فلنج (به عنوان Flat head socket cap screw) و با فلنج (به عنوان Flanged socket cap screw) تولید می‌شود.

نوع بدون فلنج برای استفاده در محیط‌هایی که فضای کمتری دارند مناسب است، در حالی که نوع با فلنج به دلیل افزایش مقاومت در برابر نیروهای جانبی و مهاربندی بهتر، برای استفاده در بارهای سنگین مناسب است.

این پیچ‌ها به عنوان جایگزین مناسبی برای پیچ‌های برفرار در بسیاری از موارد استفاده می‌شوند.

پیچ چوب :

 

رشتهٔ همگرا با فاصله‌های منظم برای برخورداری از قابلیت جذب چوب است. پیچ چوب دارای سر صاف و بدون شکل و در صورت نیاز به فرم‌دهی به سر آن، می‌توان از جوشکاری یا پرس کردن استفاده کرد.

علاوه بر سر صاف، پیچ چوب معمولاً دارای یک شیار برای برش و یک سر خمیده برای فرم‌دهی به قطعات چوبی است. در برخی موارد، این پیچ‌ها دارای سر فلزی برای برخورداری از استحکام بیشتر هستند.

پبچ آلن :

پیچ آلن یا Hex key یا Allen key ابزاری است که برای گره‌گشایی و محکم کردن پیچ‌های شش‌گوش به کار می‌رود.

این ابزار از یک تیغه شش‌گوش با اندازه‌های مختلف ساخته شده است و معمولاً در اندازه‌های 1.5، 2، 2.5، 3، 4، 5، 6، 8 و 10 میلی‌متر وجود دارد.

از پیچ آلن در صنایع مختلف، از جمله صنایع الکترونیک، خودروسازی، ماشین‌آلات، تجهیزات پزشکی و تجهیزات ورزشی استفاده می‌شود.

همچنین در خانه، ممکن است برای تعمیر یا نصب قطعات کوچک مانند روکش‌های دستگیره‌ها، تعویض باتری‌ها، تعمیرات دوچرخه و اسکیت‌بورد، استفاده شود.

با توجه به اندازه‌های مختلف پیچ‌های شش‌گوش، پیچ آلن برای محکم کردن و گشایش پیچ‌های با اندازه‌های مختلف بسیار کارآمد است.

همچنین با توجه به شکل شش‌گوش پیچ‌هایی که با پیچ معمولی سخت یا ناممکن است به آنها دسترسی داشته باشیم، می‌توان با استفاده از پیچ آلن به آسانی آنها را گشود یا محکم کرد.

پیچ و مهره خودروسازی :

 

پیچ و مهره در صنعت خودروسازی بسیار مهم هستند و برای اتصال قطعات و قسمت‌های مختلف خودرو به کار می‌روند. این قطعات باید بسیار محکم و پایدار باشند تا بتوانند از سطح جاده با تمامی شوک‌ها و لرزش‌ها روبرو شوند و عمر مفید خودرو را بالا ببرند.

پیچ و مهره خودروسازی به صورت معمول از جنس فولادی یا آلیاژی از جمله استیل، آلومینیوم یا تیتانیوم ساخته می‌شوند. طراحی و ابعاد این قطعات بسیار دقیق بوده و برای انتخاب و استفاده از آنها، باید به نکات زیر توجه کرد:

۱- سایز پیچ و مهره: سایز پیچ و مهره باید با اندازه دقیق و تعیین شده در نقشه‌های فنی خودروسازی مطابقت داشته باشد.

۲- نوع سر پیچ: سر پیچ ممکن است به صورت مخروطی، تخت، مربعی یا شش‌گوش باشد و باید با مته و مهره‌ای که از آن استفاده می‌شود، سازگاری داشته باشد.

۳- نیروی تنش: پیچ و مهره باید برای کاربرد خود در خودرو، به نیروی تنش خاصی مقاوم باشند تا در شرایط مختلفی مانند شوک‌ها و لرزش‌ها، جای خود را حفظ کنند و به اتصال قطعات و مهره‌ها کمک کنند.

در کل، پیچ و مهره خودروسازی به عنوان قطعاتی بسیار مهم برای سلامت و ایمنی خودرو، باید با دقت و استفاده از قطعات اصلی و با کیفیت، انجام شوند.

 

 

 

پیچ و مهره

 

پیچ و مهره نفت و گاز :

 

پیچ و مهره‌های نفت و گاز، از جمله قطعاتی هستند که در تجهیزات و تاسیسات نفت و گاز به کار می‌روند.

این قطعات معمولاً با اندازه‌ها و ابعاد مختلف تولید می‌شوند و برای اتصال قطعات و تجهیزات در سیستم‌های نفت و گاز به کار می‌روند.

به طور کلی، پیچ و مهره‌های نفت و گاز با توجه به شرایط و نیازهای مختلف، از جمله نوع مواد و کلاس فشاری، اندازه، طول و شیب موجود در موضع نصب تعیین می‌شوند. همچنین برای اطمینان از کیفیت و ایمنی، پیچ و مهره‌های نفت و گاز باید با استفاده از مواد با کیفیت و متناسب با استانداردهای بین‌المللی تولید شوند.

پیچ خودکار :

پیچ خودکار یا پیچ‌های خودکار، نوعی پیچ هستند که به صورت خودکار می‌توانند در هنگام فشار دادن آن‌ها به سمت مته، به طور خودکار و بدون نیاز به دستی کردن و چرخاندن آن‌ها، وارد مته شوند و اتصالی محکم را فراهم کنند.

این نوع پیچ‌ها در برخی موارد می‌توانند سرعت و دقت بیشتری در اتصال قطعات و تجهیزات فراهم کنند و می‌توانند در محیط‌هایی که دسترسی به جایگاه پیچ‌گوشتی سخت است، مثل فضا، استفاده شوند. همچنین در برخی صنایع، مثل صنایع الکترونیکی و خودروسازی، نیز استفاده می‌شوند.

به طور کلی، پیچ‌های خودکار دارای یک مکانیزم داخلی هستند که در هنگام فشار دادن آن‌ها به سمت مته، پیچ‌ها به طور خودکار و بدون نیاز به چرخاندن، وارد مته می‌شوند و اتصالی محکم را فراهم می‌کنند.

مهره کاسه نمدی :

 

مهره کاسه نمدی یا Felt Washer Nut یک نوع مهره است که به صورت یک مهره معمولی با یک کاسه نمدی در بالای آن ساخته شده است.

این کاسه نمدی از جنس نمد بافته شده است که به آن اجازه می‌دهد که به آسانی فشرده شود و به عنوان یک عایق صوتی و رطوبتی عمل کند.

این نوع مهره معمولاً در صنایع مختلفی مانند صنعت خودروسازی، ماشین‌آلات، صنعت ساختمان و … به کار می‌روند. استفاده از مهره کاسه نمدی به دلیل ویژگی‌های آن مانند ایجاد عایق رطوبتی و صوتی بین قطعات و همچنین کاهش لرزش و وزش‌های ماشین‌آلات، مورد توجه بسیاری از تولید کنندگان و تعمیرکاران است.

به طور کلی، مهره کاسه نمدی باعث ایجاد عایق صوتی و رطوبتی بین دو قطعه می‌شود و مانع از نفوذ آب، خاک و گرد و غبار به داخل قطعات می‌شود. همچنین این نوع مهره به عنوان یک عایق لرزشی نیز عمل می‌کند که می‌تواند برای کاهش صدا و لرزش در ماشین‌آلات و دستگاه‌ها بسیار مفید باشد.

پیچ استاد بولت :

 

پیچ استاد بولت (Stud Bolt) یک نوع پیچ است که به صورت یک بار مصرف، برای اتصال دو قطعه بلوک یا قسمتی از تجهیزات کاربرد دارد.

این پیچ از دو قسمت تشکیل شده است: بخشی که به بلوک یا قسمتی از تجهیزات وصل می‌شود و بخش دیگر که با یک پیچ معمولی متصل می‌شود.

پیچ استاد بولت معمولاً در صنایع ساختمانی، نفت و گاز، پتروشیمی، نیروگاهی و … استفاده می‌شود.

در برخی موارد، استفاده از پیچ استاد بولت برای اتصال دو قطعه به دلیل شرایط سخت و زاویه‌های بلند، بهتر و موثرتر است.

در این نوع پیچ، بخش پایینی یا پایه آن به صورت استوانه‌ای طراحی شده است که به آسانی در داخل یک داخلی و یا سوراخ وسیع در بلوک یا قسمتی از تجهیزات قرار می‌گیرد و سپس با استفاده از یک پیچ معمولی در بالای پیچ استاد بولت، بلوک یا قسمتی از تجهیزات به صورت محکمی به هم متصل می‌شوند. در این روش، به دلیل عدم نیاز به ابزار و تجهیزات خاص برای نگهداری و استفاده، پیچ استاد بولت به صورت بسیار سریع و آسان نصب می‌شود.

مهره چشمی:

مهره چشمی (Eye Bolt) یک نوع مهره است که در قسمت بالایی آن یک چشمه یا حلقه‌ای قرار دارد.

این مهره برای نصب و اتصال آسان و سریع در پروژه‌های ساختمانی، صنعتی و دریایی استفاده می‌شود.

این نوع مهره معمولاً از جنس فولاد و یا استیل ساخته می‌شود و می‌تواند با انواع پیچ‌ها و مهره‌ها به صورت محکمی متصل شود.

مهره چشمی در بسیاری از موارد برای ایجاد نقاط برای بلند کردن و جابجایی وسایل سنگین مانند تجهیزات صنعتی، تجهیزات دریایی و … استفاده می‌شود.

بسته به نوع کاربرد، مهره‌های چشمی در اندازه‌ها و انواع مختلفی طراحی شده‌اند و می‌توانند در ساختمان‌ها، پل‌ها، توری‌های حفاظتی، سیستم‌های جایگزین ایمنی، صنایع دریایی، باغ‌ها و حتی در برخی ابزارهای دستی استفاده شوند.

 

انواع رزوه پیچ

 

رزوه‌های پیچ به صورت معمول در سه نوع مختلف تولید می‌شوند:

 

  1. رزوه پیچ دستی: این نوع رزوه‌ها به صورت دستی ساخته می‌شوند و برای پیچیدن پیچ‌ها به کار می‌روند. این نوع رزوه‌ها معمولاً از جنس فلز سخت ساخته شده‌اند و اندازه آن‌ها به میزان پیچ‌های مورد استفاده بستگی دارد.
  2. رزوه پیچ ماشینی: این نوع رزوه‌ها توسط ماشین‌آلات پیچ‌گذاری ساخته می‌شوند. این نوع رزوه‌ها برای اتصالات صنعتی و ساختمانی استفاده می‌شوند. این نوع رزوه‌ها همچنین به صورت یکپارچه با پیچ‌ها ساخته می‌شوند.
  3. رزوه پیچ تخت: این نوع رزوه‌ها به صورت مسطح و تخت ساخته می‌شوند. این نوع رزوه‌ها برای اتصالاتی که نیاز به رزوه‌هایی با اندازه و ضخامت کمتری دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع رزوه‌ها معمولاً از جنس فلز نرم ساخته می‌شوند.

 

پیچ و مهره

انواع اندازه رزوه پیچ

 

اندازه رزوه پیچ بستگی به اندازه پیچ و نوع اتصال دارد. برخی از اندازه‌های رایج رزوه پیچ عبارتند از:

 

  1. رزوه پیچ متریک: این نوع رزوه‌ها برای اتصالاتی با پیچ‌های متریک استفاده می‌شوند، اندازه آن‌ها بستگی به قطر پیچ دارد.
  2. رزوه پیچ اینچی: این نوع رزوه‌ها برای اتصالاتی با پیچ‌های اینچی استفاده می‌شوند، اندازه آن‌ها بستگی به قطر پیچ دارد.
  3. رزوه پیچ باطری: این نوع رزوه‌ها برای اتصالاتی با پیچ‌های باطری استفاده می‌شوند و اندازه آن‌ها بستگی به اندازه و نوع پیچ دارد.
  4. رزوه پیچ فلزی: این نوع رزوه‌ها برای اتصالات فلزی استفاده می‌شوند و اندازه آن‌ها بستگی به اندازه و نوع پیچ دارد.
  5. رزوه پیچ پلاستیکی: این نوع رزوه‌ها برای اتصالات پلاستیکی استفاده می‌شوند و اندازه آن‌ها بستگی به اندازه و نوع پیچ دارد.

توجه داشته باشید که برای هر نوع پیچ ممکن است اندازه و نوع خاصی از رزوه پیچ مورد استفاده قرار گیرد و بهتر است قبل از خرید، با مشاوره کارشناسان مطمئن شوید که رزوه پیچی که قصد خریداری آن را دارید، برای پیچ مورد نظر مناسب است.

 

انواع کلاس های پیچ و مهره

 

کلاس پیچ و مهره، به عبارت دیگر رتبه مقاومت به تنش در پیچ و مهره را نشان می‌دهد. در پیچ و مهره‌ها با کلاس بالاتر، مقاومت به تنش بیشتر است. در ادامه، کلاس‌های پیچ و مهره را برای دو نوع پیچ‌های متریک و اینچی شرح می‌دهیم:

  1. پیچ‌های متریک:
  • کلاس 4.6: این کلاس پیچ و مهره‌ها از جنس فولاد کم کربن با تحمل تنش حداقل 400 نیوتن بر میلی‌متر مربع ساخته شده‌اند.
  • کلاس 8.8: این کلاس پیچ و مهره‌ها از جنس فولاد متوسط کربن با تحمل تنش حداقل 800 نیوتن بر میلی‌متر مربع ساخته شده‌اند.
  • کلاس 10.9: این کلاس پیچ و مهره‌ها از جنس فولاد بالا کربن با تحمل تنش حداقل 1000 نیوتن بر میلی‌متر مربع ساخته شده‌اند.
  • کلاس 12.9: این کلاس پیچ و مهره‌ها از جنس فولاد بسیار بالا کربن با تحمل تنش حداقل 1200 نیوتن بر میلی‌متر مربع ساخته شده‌اند.

 

2. پیچ اینچی :

در پیچ‌های اینچی، کلاس پیچ به عنوان رتبه مقاومت به تنش در پیچ و مهره مشخص می‌شود. کلاس پیچ در اینچی، با توجه به استانداردهای SAE J429 و ASTM A354 تعریف می‌شود. برخی از کلاس‌های پیچ اینچی عبارتند از:

  1. Grade 2: این کلاس پیچ و مهره‌ها از جنس فولاد کم کربن با تحمل تنش حداقل 12000 پوند برای هر اینچ مربع ساخته شده‌اند.
  2. Grade 5: این کلاس پیچ و مهره‌ها از جنس فولاد متوسط کربن با تحمل تنش حداقل 85000 پوند برای هر اینچ مربع ساخته شده‌اند.
  3. Grade 8: این کلاس پیچ و مهره‌ها از جنس فولاد بالا کربن با تحمل تنش حداقل 120000 پوند برای هر اینچ مربع ساخته شده‌اند.
  4. Grade A325: این کلاس پیچ و مهره‌ها از جنس فولاد بالا کربن با تحمل تنش حداقل 120000 پوند برای هر اینچ مربع ساخته شده‌اند. به طور کلی برای استفاده در سازه‌های فلزی و نرمالایز شده‌اند.
  5. Grade A490: این کلاس پیچ و مهره‌ها از جنس فولاد بسیار بالا کربن با تحمل تنش حداقل 150000 پوند برای هر اینچ مربع ساخته شده‌اند. به طور کلی برای استفاده در سازه‌های بلند و نارسایی زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

3. پیچ فلزی

 

کلاس پیچ فلزی به عنوان رتبه مقاومت به تنش در پیچ و مهره مشخص می‌شود و در استاندارد DIN (Deutsches Institut für Normung) 931 و 933 تعریف شده است. برخی از کلاس‌های پیچ فلزی عبارتند از:

  1. Class 4.6: این کلاس پیچ و مهره‌ها از جنس فولاد کم کربن با تحمل تنش حداقل 400 نیوتن بر میلی‌متر مربع ساخته شده‌اند.
  2. Class 5.6: این کلاس پیچ و مهره‌ها از جنس فولاد کم کربن با تحمل تنش حداقل 500 نیوتن بر میلی‌متر مربع ساخته شده‌اند.
  3. Class 8.8: این کلاس پیچ و مهره‌ها از جنس فولاد متوسط کربن با تحمل تنش حداقل 800 نیوتن بر میلی‌متر مربع ساخته شده‌اند.
  4. Class 10.9: این کلاس پیچ و مهره‌ها از جنس فولاد بالا کربن با تحمل تنش حداقل 1000 نیوتن بر میلی‌متر مربع ساخته شده‌اند.
  5. Class 12.9: این کلاس پیچ و مهره‌ها از جنس فولاد بسیار بالا کربن با تحمل تنش حداقل 1200 نیوتن بر میلی‌متر مربع ساخته شده‌اند.

توجه داشته باشید که در برخی سیستم‌ها، به جای کلاس، استاندارد ISO (International Organization for Standardization) در مورد مقاومت به تنش در پیچ و مهره مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این استاندارد، مقاومت به تنش در پیچ و مهره با روش نشان دادن اعداد به صورت عددی به عنوان نسبت تنش به حد شکست مشخص می‌شود. مثلاً 8.8 به معنی این است که پیچ و مهره تحمل تنش حداقل 80 درصد از حد شکست را دارند.

 

 

تحقیق درباره پیچ و مهره
تخقیق پیچ و مهره

پیچ و مهره پرشین بولت تولید کننده و تامین کننده انواع پیچ و مهره ، انواع پیچ خشکه ، پیچ آهنی ، پیچ فولادی ، پیچ استیل ، پیچ آلن ، پیچ شش گوش ، پیچ و مهره نفت و گاز و پتروشیمی ، پیچ و مهره خودروسازی ، پیچ و مهره صنعتی ، پیچ استد بولت ، پیچ استاد بولت ، پیچ خودکار واشر دار سرمته ای ، پیچ خودکاری ، پیچ شیروانی ، پیچ چوب ، پیچ ام دی اف ، پیچ MDF  ، مهره شش گوش ، مهره چهار گوش ، مهره کاسه نمدی ، مهره چاکدار ، مهره استاندارد ، مهره خاص ، مهره سر بسته ، مهره واشر دار ، میخ پرچ ، پیچ استوانه ای ، پیچ دکل ، پیچ ساختمانی ، پیچ سد سازی ، پیچ و مهره راهسازی ، پیچ متری ، پیچ دو سر رزوه ، پیچ تی T ، مهره چشمی ، مهره باریک شش پر ، پیچ و مهره گالوانیزه گرم  ، پیچ و مهره کبریتی پیچ شیروانی سر مته ای  ، پیچ سرگرد مته ای ، پیچ خودکار سر تخت سر مته ای ( خزینه ) ، پیچ چرخ خودرو ، پیچ جوشی ، پیچ استوانه ای ، پیچ اتاقی ، پیچ چشمی ، پیچ سر مربعی ، واشر تخت ، واشر خار دار ، واشر سخت کاری شده ، واشر فنری و … می باشد .

 

لطفا برای استعلام قیمت و همچنین خرید پیچ و مهره و یا مشاوره رایگان با شماره های زیر تماس بگیرید :

02166614947

02166398802

اعتماد شما سرمایه ماست .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *