مقالات

معرفی و کاربرد پیچ و مهره های ساختمانی

پیچ و مهره ساختمانی

معرفی و کاربرد پیچ و مهره های ساختمانی

 

پیچ و مهره‌ها از قطعات بسیار مهم و حیاتی در ساخت سازه‌های آهنی هستند.

این قطعات برای اتصال قطعات فلزی به هم، استفاده می‌شوند و برای تحمل بارهایی که در اثر بارگذاری سازه بر آن‌ها عمل می‌کند، طراحی و تولید می‌شوند.

 

پیچ و مهره‌های استفاده شده در سازه‌های آهنی باید با استانداردهای مناسبی تولید شوند تا از کیفیت و ایمنی سازه اطمینان حاصل شود.

در این سازه‌ها، پیچ و مهره‌ها عمدتاً برای اتصال و ایجاد پیوندها بین قطعات فلزی استفاده می‌شوند.

برخی از استفاده‌های معمول از پیچ و مهره‌ها در سازه‌های آهنی عبارتند از:

  1. اتصال بین قطعات فلزی: پیچ و مهره‌ها برای اتصال دو قطعه فلزی با هم استفاده می‌شوند. این نوع اتصالات باید در حداقل میزانی از زمان و با توجه به وزن سازه، قابل جداسازی و بازسازی باشد.
  2. ایجاد ترکیب بین قطعات فلزی و غیرفلزی: در برخی از موارد، پیچ و مهره‌ها برای اتصال قطعات فلزی و غیرفلزی با هم استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، در اتصال قرنیز و سرامیک در ساختمان‌ها از این نوع پیچ و مهره‌ها استفاده می‌شود.
  3. اتصال قطعات فلزی به هم: در برخی از موارد، پیچ و مهره‌ها برای اتصال قطعات فلزی به هم استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، در اتصال دیوارچینی‌های فلزی به هم در ساختمان‌ها از این نوع پیچ و مهره استفاده می شود .

 

بیشتر بدانید : کاربرد ها و جنس مواد مورد استفاده در پیچ و مهره های صنایع دریایی

 

پیچ های ساختمانی اتصال دهنده هایی هستند که در پروژه های ساختمانی برای اتصال دو یا چند قطعه مواد به یکدیگر استفاده می شوند.

آنها به گونه ای طراحی شده اند که چسبندگی و نگه داشتن قوی داشته باشند و اغلب به جای میخ ها یا انواع دیگر بست ها استفاده می شوند.

پیچ های ساختمانی در اندازه ها، طول ها و مواد مختلف از جمله فولاد ضد زنگ، برنج و فولاد پوشش داده شده موجود هستند.

آنها معمولاً دارای یک انتهای نوک تیز هستند که به هدایت پیچ به داخل مواد کمک می کند و یک محور رزوه ای که مواد را در حین چرخاندن می گیرد.

سر پیچ بسته به کاربرد مورد نظر می تواند برای انواع درایورها مانند فیلیپس، شکاف دار یا شش ضلعی طراحی شود.

 

برخی از انواع رایج پیچ‌های ساختمانی عبارتند از:

 

پیچ‌های دیوار خشک، پیچ‌های عرشه، پیچ‌های بتونی و پیچ‌های چوب.

هر نوع پیچ برای کاربرد و ماده خاصی طراحی شده است و انتخاب پیچ مناسب برای کار برای اطمینان از اتصال قوی و ایمن مهم است.

به طور کلی، پیچ های ساختمانی جزء همه کاره و ضروری بسیاری از پروژه های ساختمانی هستند و درک خواص و کاربرد مناسب آنها می تواند به اطمینان از نتیجه موفقیت آمیز کمک کند.

 

اجزای تشکیل دهنده اتصالات در سازه های فلزی

 

اتصالات در سازه های فلزی به طور معمول از چندین جزء تشکیل شده است که با هم کار می کنند تا یک اتصال قوی و پایدار بین دو یا چند قطعه فلز ایجاد کنند.

اجزای خاص یک مفصل بسته به نوع مفصل و کاربرد خاص می تواند متفاوت باشد، اما برخی از اجزای رایج عبارتند از:

 

1. فلز پایه :  دو یا چند قطعه فلزی که به یکدیگر متصل می شوند، فلز پایه اتصال را تشکیل می دهند.

 

2. اتصال دهنده ها :  اتصال دهنده هایی مانند پیچ، مهره برای نگه داشتن فلز پایه در محل اتصال استفاده می شود.

 

3. جوش: جوشکاری یکی دیگر از روش های رایج برای اتصال سازه های فلزی است و شامل حرارت دادن فلز پایه تا نقطه ذوب و ذوب قطعات به یکدیگر است.

 

4. چسب ها : در برخی موارد می توان از چسب هایی مانند اپوکسی یا سیانواکریلات برای اتصال قطعات فلزی به یکدیگر استفاده کرد.

 

5. تقویت‌کننده‌ها : برای ایجاد استحکام و پایداری بیشتر، می‌توان تقویت‌کننده‌هایی مانند صفحه‌ها یا گوست‌ها را به مفصل اضافه کرد.

 

6. واشرها : از واشرهایی مانند مهر و موم لاستیکی یا سیلیکونی می توان برای ایجاد یک اتصال محکم و مطمئن بین دو قطعه فلزی استفاده کرد.

 

7. فلنج ها : فلنج ها حلقه های مسطح و برجسته ای هستند که اغلب در سیستم های لوله کشی برای ایجاد یک اتصال مطمئن بین دو لوله استفاده می شوند.

 

به طور کلی، اجزای یک اتصال در یک سازه فلزی به کاربرد خاص و استحکام و پایداری مورد نظر اتصال بستگی دارد.

اتصالی که به درستی طراحی شده باشد، بار و تنشی را که بر روی اتصال وارد می شود در نظر می گیرد و با استفاده از مواد و تکنیک های مناسب برای اطمینان از اتصال ایمن و قابل اطمینان ساخته می شود.

 

بیشتر بدانید : جنس و آلیاژ پیچ و مهره خودرویی و کاربرد آنها در خودرو سازی

 

پیچ و مهره ساختمانی

چه استاندارد های برای تولید پیچ و مهره سازه ای وجود دارد ؟

 

بسته به کشور تولید کننده و نوع استفاده، استاندارد های مختلفی برای تولید پیچ و مهره سازه ای وجود دارند.

در زیر به برخی از این استاندارد ها اشاره شده است:

  1. استاندارد ASTM A325 و A490: این دو استاندارد از پراستفاده ترین استانداردهای پیچ و مهره سازه ای با استحکام بالا هستند. این استانداردها الزامات مربوط به ترکیب شیمیایی، خواص مکانیکی و ابعاد پیچ و مهره را مشخص می کنند. همچنین، الزاماتی برای آزمایش و بازرسی پیچ و مهره ها را نیز شامل می شوند.
  2. استاندارد SAE J429: این استاندارد نیز الزاماتی را برای پیچ و مهره های با استحکام بالا، از جمله پیچ و مهره سازه ای، مشخص می کند. این استاندارد شامل گریدهای مختلف پیچ و مهره، از گرید 1 تا گرید 8 می باشد و خواص شیمیایی و مکانیکی هر گرید را مشخص می کند.
  3. استاندارد ISO 898-1 و 898-2: این استانداردهای بین المللی الزاماتی را برای خواص مکانیکی و آزمایش پیچ و مهره های با استحکام بالا مشخص می کنند. این استانداردها شامل گریدهای مختلف پیچ و مهره، از گرید 4.6 تا گرید 12.9 می باشد و شامل الزامات آزمایش پیچ و مهره ها در تنش، برش و خمش است.
  4. استاندارد EN 14399-1 و 14399-2: این استانداردهای اروپایی، الزاماتی را برای پیچ و مهره های سازه ای با استحکام بالا مشخص می کنند. این استانداردها شامل گریدهای مختلف پیچ و مهره، از گرید 8.8 تا گرید 12.9

 

پیچ و مهره پرشین بولت تولید کننده و تامین کننده انواع پیچ و مهره ، انواع پیچ خشکه ، پیچ آهنی ، پیچ فولادی ، پیچ استیل ، پیچ آلن ، پیچ شش گوش ، پیچ و مهره نفت و گاز و پتروشیمی ، پیچ و مهره خودروسازی ، پیچ و مهره صنعتی ، پیچ استد بولت ، پیچ استاد بولت ، پیچ خودکار واشر دار سرمته ای ، پیچ خودکاری ، پیچ شیروانی ، پیچ چوب ، پیچ ام دی اف ، پیچ MDF  ، مهره شش گوش ، مهره چهار گوش ، مهره کاسه نمدی ، مهره چاکدار ، مهره استاندارد ، مهره خاص ، مهره سر بسته ، مهره واشر دار ، میخ پرچ ، پیچ استوانه ای ، پیچ دکل ، پیچ ساختمانی ، پیچ سد سازی ، پیچ و مهره راهسازی ، پیچ متری ، پیچ دو سر رزوه ، پیچ تی T ، مهره چشمی ، مهره باریک شش پر ، پیچ و مهره گالوانیزه گرم  ، پیچ و مهره کبریتی پیچ شیروانی سر مته ای  ، پیچ سرگرد مته ای ، پیچ خودکار سر تخت سر مته ای ( خزینه ) ، پیچ چرخ خودرو ، پیچ جوشی ، پیچ استوانه ای ، پیچ اتاقی ، پیچ چشمی ، پیچ سر مربعی ، واشر تخت ، واشر خار دار ، واشر سخت کاری شده ، واشر فنری و … می باشد .

 

لطفا برای استعلام قیمت و همچنین خرید پیچ و مهره و یا مشاوره رایگان با شماره های زیر تماس بگیرید :

02166614947

02166398802

اعتماد شما سرمایه ماست .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *